May
Komunikacja biznesowa 2
Komunikacja biznesowa c.d.
Niekoniecznie zawsze chodzi o to by utrzymać spokojną postawę wobec konfliktu, czy konfrontacji, chodzi bardziej o to, żeby utrzymać odpowiednią postawę, czy to entuzjastyczną, czy też zrównoważoną podczas całych negocjacji, czy spotkania.
Często mamy tendencję, aby unosić się, czy to ambicjonalnie, czy też zdenerwowani postawą drugiej strony, a chodzi właśnie o to, aby nie dać wytrącić się z równowagi, ani sprowadzić na inny tor myślenia, rozumowania.
Jeśli obie strony chcą rozmawiać i sugerują taką chęć, myślę, że nie powinno się ulegać schematom myślenia, czy stereotypowego działania, powinno się spotkać w danym temacie na danym poziomie i znaleźć wspólny tok myślenia, aby mogło nas to doprowadzić do odpowiedniego punktu na danym etapie negocjacji, czy też po prostu rozmowy.
Z mojego doświadczenia wynika, że komunikacja biznesowa, czy też negocjacje może prowadzić zarówno do pożądanego dla obu stron efektu, celu, lub też do niekoniecznie oczekiwanych skutków, rozkojarzenia, chwilowej dezorganizacji i niestety defetyzmu.
Czasem, problemem mogą być z góry brane założenia, branie pod uwagę argumentów jednej ze stron. A przecież każda wypowiedź może być ważna i wnosić coś do rozmowy. Spotkanie powinno być zawsze dobrze zorganizowane, lub prowadzone przez odpowiedniego specjalistę.
Czy warto rozmawiać, jeśli jedna ze stron nie ma nawet nadziei na efekt? Czasem możemy stać przed problemem jakiegoś trudnego wyboru, wtedy należy trzymać się założeń i dążyć do osiągnięcia konsensusu, lub nie pozwolić by uciekło podczas rozmowy sedno problemu, trzymać się istotnych dla problemu kwestii. Jeśli stoimy, przed trudnym wyborem odpowiednich stron negocjacji, czy rozmów, na szczęście od nas zależy ile przeznaczymy na to czasu i wysiłku w przygotowania.
cdn.